27. marts 2018

"Sommerlejre skal give børn håb og livsmod"

Børn med forskellige udfordringer i hverdagen skal have mulighed for gode oplevelser i deres sommerferie. Derfor arrangerer Blå Kors igen i år sommerlejre i samarbejde med engagerede frivillige. Tilmeldingen til lejrene er netop åbnet.

En uge med masser af sjov, hygge og forhåbentlig gode minder. Det er, hvad Blå Kors håber, at en række børn får med sig hjem denne sommer, når de har været afsted på en af organisationens sommerlejre.

Blå Kors afholder i år seks sommerlejre i Jylland for børn og unge i alderen 7-20 år, som blandt andet kommer fra familier med alkohol- og stofmisbrugsproblemer, fattigdom, psykisk sygdom og andre sociale problemer.

Ferielejrchef Karen Klemmed Hviid glæder sig til at se både nye og "gamle" børn på årets lejre, der er et tiltrængt pusterum for mange af deltagerne:

"Vi oplever, at der bliver større pres ift at finde tilbud til de her børn og unge, og derfor er det endnu mere vigtigt, at vi hjælper dem med at skabe et åndehul. Et sted, hvor de kan være dem selv og opleve et fællesskab sammen med andre børn og ikke mindst fantastiske, frivillige voksne, som brænder for at give dem gode oplevelser. Vi håber, de tager fra lejrene med håb og livsmod," fortæller hun.

For store og små

Blandt lejrene er der igen en adventurelejr, hvor deltagerne overnatter i telte og laver forskellige udendørsaktivteter i Nationalpark Thy og en lejr til søs ved Mariager Fjord.

En af dem, som har prøvet at være på Blå Kors' sommerlejr flere år i træk, er Emma. For hende er en lejrtur et af sommerens højdepunkter:

"Jeg synes, det rer rigtig fedt, fordi man ikke bare er derhjemme og keder sig i sommerferien. Det er hyggeligt og helt specielt. Man får nogle nye venner, og de voksne er også rigtig gode," siger Emma.

Som noget nyt har Blå Kors i år stablet en såkaldt "between"-lejr på benene, som er for børn og unge i alderen 10-14 år.

"Vi vil gerne give søskende mulighed for at komme på den samme lejr, så vi har valgt at lave en lejr, som rammer lidt anderledes aldersmæssigt," siger ferielejrchef Karen Klemmed Hviid fra Blå Kors.

Sommerlejrene foregår forskellige steder i Jylland i uge 27-29.

Se mere på lejre.blaakors.dk.

DSC_1029-1600px (1).jpg

Karen Klemmed Hviid, ferielejrchef, Blå Kors Danmark, 23 33 44 65