6. marts 2019

Familienetværket Vejle og Blå Kors indgår nyt partnerskab om familienetværk for udsatte familier i Vejle

Fællesskab, fællesspisning, rådgivning og aktiviteter for både børn og voksne skal hjælpe hårdt ramte familier i Vejle. Konceptet fungerer allerede med stor succes i 12 andre byer.

Familienetværket i Kolding. Foto: Jens Peter Engedal

I Familienetværket i Vejle bliver familier i svære situationer mødt med åbne arme og varme knus i et fællesskab med andre familier, som ligeledes kæmper med eksempelvis psykiske problemer, dårlig økonomi, skilsmisse, misbrug eller helt andre udfordringer.

Det nystartede partnerskab er et gratis tilbud til familier og kører som et samarbejde mellem Blå Kors Danmark og Familienetværket Vejle, som holder til i Kirkecenteret på Vardevej i Vejle.

Familienetværket Vejle har igennem de sidste fire år haft et velfungerende socialt arbejde for familier, men vil gerne nå ud til endnu flere familier, hvilket, de håber, kan lykkes via samarbejdet med Blå Kors.

"Vi vil gerne være med til at tage et socialt ansvar, og vi kan se, at behovet for hjælp er rigtig stort. Vi tror, at samarbejdet med Blå Kors kan give os mulighed for at række endnu flere mennesker en hjælpende hånd," siger projektleder Helle Overvad Ploug.

For Helle Overvad Ploug hanlder det om at hjælpe familier, der har det svært, og modvirke ensomhed.

"Familienetværket er et sted, hvor man kan komme, præcis som man er, og hvor vi sammen hjælper hinanden med de ting, som kan være svære. Vi er et netværk for familier, som har svært ved komme ind i andre fællesskaber, som fx det almindelig foreningsliv, hvor det ofte er ressourcestærke familier, der kommer," siger Helle Overvad Ploug.

Et frirum fra hverdagen

Vejle er ikke det eneste sted i landet, hvor et partnerskab om et familienetværket er startet op. Det kører også i 12 andre byer - og flere er på vej.

"I Blå Kors har vi en stor forkærlighed for arbejdet blandt familier og børn, der har brug for ekstra støtte og gode oplevelser eller vejledning. Både for at skabe glæde og frirum, men også med henblik på at skabe forandring der, hvor der er behov for det," siger generalsekretær i Blå Kors Danmark Christian Bjerre.

Udover diverse sjove og hyggelige aktiviteter - både for børn og voksne - er der også særlige arrangementer med relevante temaer til brug i dagligdagen. Det kan være inspiration til hverdags- og familieliv, børnenes skolegang, økonomi, relationer, helbred, velvære og sundhed.

Alle aktiviteter i Familienetværket er gratis, og der er altid gratis fællesspisning.

Familienetværket i Vejle mødes torsdag i lige uger fra kl. 16.30 til 19.00 i Kirkecenteret på Vardevej 106 i Vejle.

Opstart 21. januar 2020

Tryllekunstner - ballondyr

tirsdag i lige uger

kl. 16-19

foråret - kørt lignende projekt (tre måneder)

i caféen i Sverigesvej 29 i Horsens

legerum til børnene

"Det er en organisation, som har et godt ry. Velrenommeret. En organisation, man kan eefgne mws. Værdier tilfælles. Hvert enkelt menneske er værdifuldt og mødes på det plan, man er på.

"Det her med at lave en platform. Der er mange steder i livet, hvor det ikke er trygt. Sunde samtaler og man kan være tryg - ikke sker overraskelser. Der er hånd i hanke med - der er en ro til at fordybe sig i nye relationer. Trygt sted at være - hvis man er en udsat familie, har man brug for ekstra large, hvor folk er xl. Ikke sikkert, at alle regler opholdes - diagnoser som ADHD til at man fungere i et almindeligt foreningsliv. Man går en mil videre for de her familier. Mærke en nærvær og en tryghed.

Sunde relationer

Kontakt med en del familier i dag

Netværk

Vi er alle sammen mennesker, som ikke passer ind. Et sted, hvor der er frit og åbent for alle. Ligemeget om man ryger 60 cigaretter

Der er et helt andet ræs i samfundet. Et sted, vi gearer ned og ser hinanden i øjnene. Frirum - jeg er ikke mit problem - jeg er en person- Finde frem til, hvad jeg kan.

Fællesspisning - aktiviteter for børn og voksne som fx ansigtsmaling, perler - kreative aktiviteter - tryllekunstner - spil for voksne - samtalekort - hjælpe hinanden til at være sammen

alle kan komme - uanset religiøs baggrund og etnicitiet eller kultur.

Om man har en familie eller er alene.

skabe relationer

Mette Hågensen