1. november 2017

Unikt samarbejde om nødherberg: Organisationer står sammen om at give hjemløse i Aarhus en varm seng

Med en fælles mission om, at ingen hjemløse skal sove på gaden, samarbejder Blå Kors Danmark, Kirkens Korshær, Røde Kors og Aarhus Domprovsti om at åbne et vinterherberg i Aarhus med 20 sengepladser. Vinterherberget åbner den 15. november.

Fra venstre ses Lars Bundgaard ( bestyrelsesmedlem, Røde Kors Aarhus), Christian Bjerre (generalsekretær, Blå Kors), Tabita Jørgensen (leder af vinterherberg), Niels Bjørnø (leder af Kirkens Korshær i Aarhus), Christian Moesgaard (leder af vinterherberg), Boris Sandvad (Aarhus Kommune) og Poul Henning Bartholin (domprovst, Aarhus Domprovsti).

For første gang nogensinde arbejder sociale organisationer og Folkekirken denne vinter sammen om at hjælpe hjemløse i Aarhus.

Blå Kors Danmark, Kirkens Korshær, Røde Kors og Aarhus Domprovsti har indledt et enestående partnerskab om at oprette et fælles vinterherberg, hvor hjemløse kan få et måltid mad, et lille hvil og en seng for natten.

Vinterherberget åbner den 15. november i år i Mindegade 12 A i Aarhus C, hvor Blå Kors Danmark tidligere har drevet et lignende herberg i vintermånederne.

Lars Bundgaard sidder i bestyrelsen i Røde Kors Aarhus og er formand for styregruppen bag det fælles vinterherberg. Han er glad for, at organisationerne og domprovstiet har indgået et partnerskab for at løse en social problemstilling:

"Vi skal ikke have hjemløse til at sove på gaden i Aarhus. Derfor er vi rigtig glade for, at vi kan stå sammen. Jeg tror, det er en model, der kan bruges i andre sammenhænge, når der er svære sociale opgaver, som skal løses. Der står vi som civilsamfund stærkere sammen", siger Lars Bundgaard, som er glad for, at også Folkekirken bakker op om projektet.

Plads til flere hjemløse

Det bliver Blå Kors Danmark og Kirkens Korshær, der i forvejen har erfaringer med at drive herberg og varmestue, som kommer til at stå for den daglige drift af vinterherberget. Hver organisation har udpeget en leder - Tabita Jørgensen fra Blå Kors Danmark og Christian Moesgaard fra Kirkens Korshær.

"Vi synes, det er en rigtig vigtig opgave, som vi nu kan løse i et partnerskab. Blå Kors har drevet nødherberg i fire år, men der er brug for flere ressourcer, når det kommer til eksempelvis økonomi og frivillige", siger Christian Bjerre, som er generalsekretær i Blå Kors Danmark.

Leder af Kirkens Korshær i Aarhus, Niels Bjørnø, er også glad for, at partnerskabet er med til at danne broer mellem organisationerne og kirkerne:

Fælles opgave

"Vi samler os og løfter i flok i samråd med kommunen. Det håber jeg, at vi også fremover kan blive endnu bedre til. At vi kan bruge den synergi, når vi som organisationer og kirker arbejder i fællesskab".

Forventningen er, at der bliver stort pres på det nye vinterherberg. Tidligere år har man ikke haft nok senge til de mange hjemløse, der har manglet ly for natten. På den baggrund er antallet af sengepladser i år fordoblet fra 10 til 20 pladser.

"Vi er klar over, at vi har et samfund, som får stigende sociale problemer. Der er simpelthen nogle mennesker, som falder ud af vores meget komplicerede samfund, og hvor tempoet er for højt for mange. Der er for mange, der bliver hjemløse eller misbrugere. Vi er nødt til som civilsamfund at tage et ansvar, og det er vi som folkekirke også en del af. Derfor skal vi også være med på de præmisser, vi kan være det, og det kan vi gennem et partnerskab, siger domprovst Poul Henning Bartholin.

Mangler frivillige

Udover de to ledere fra Blå Kors Danmark og Kirkens Korshær skal vinterherberget drives af frivillige. I den forbindelse bliver der afholdt informationsmøder fredag den 10. november kl. 18.30-20.00 og mandag den 13. november fra 18.30-20.00, hvor interesserede kan komme og høre omkring muligheden for at blive frivillig.

Informationsmøderne bliver afholdt i lokalerne på Mindegade 12 A i Aarhus C (baggården), hvor vinterherberget åbner.

Vinterherberget har åbent fra klokken 20.30 til 8.00, så det vil være inden for det tidsrum, at der er brug for frivillige til aften- og nattevagter.

- Fra tidligere år har vi erfaringer med, at blandt andet studerende gerne vil være frivillige, fordi der også er mulighed for eksempelvis at lave lektier, siger leder Tabita Jørgensen.

Hvis man er interesseret i at blive frivillig, kan man sende en mail til leder Tabita Jørgensen taj@blaakors.dk.

Vinterherberget har åbent frem til den 31. marts 2018.

Adresse:

Mindegade 12 A, 8000 Aarhus C (i baggården)

Lars Bundgaard, formand for styregruppen bag vinterherberget, Røde Kors Aarhus, 40 54 36 92

Christian Bjerre, generalsekretær Blå Kors Danmark, 29 68 96 67

Niels Bjørnø, leder af Kirkens Korshær i Aarhus, 86 12 56 66 / 30 46 30 43