1. november 2017

Blå Kors åbner nødherberg i Aabenraa for hjemløse

Fra den 15. november kan hjemløse i Sønderjylland søge ly for vinterkulden og få mad og en seng at sove i, når Blå Kors' værested Den Blå Oase i Aabenraa åbner et nødherberg for hjemløse.

Personalet på Blå Kors' værested Den Blå Oase i Aabenraa er ved at klargøre nødherberget på værestedets 2. sal. Her kan mennesker, som er hjemløse eller akut mangler et sted at sove, få nattely og aftensmad.

"Der er et større behov for et herberg for hjemløse i vinterhalvåret, derfor er vi rigtig glade for, at det igen i år er blevet muligt at åbne nødherberget. Hvis ikke vi gør det, så er der nogen, der ender med at sove på gaden i frosten," forklarer værestedsleder Robert Refslund-Nørgaard.

Nødherberget har plads til otte personer fordelt i tre soverum og har også køkken og stue, så de overnattende kan få en snak med hinanden og de frivillige over en kop kaffe. I modsætning til større byer som Aarhus og København plejer der ikke at mangle pladser i Aabenraa.

"Det plejer at være nok med otte pladser. Men hvis udviklingen fortsætter, bliver det ikke ved med at være nok i de kommende år," vurderer Robert Refslund-Nørgaard.

Brug for flere frivillige

Nødherberget kommer til at have åbent alle ugens syv nætter frem til 31. marts. Men det kræver en stor mængde frivillige at få det til at lykkes. Derfor holder Den Blå Oase informationsmøde for potentielle frivillige onsdag den 8. november kl 17-20 og mandag den 13. november kl 17-20.

"Vi har brug for flere frivillige, for at vi kan få nødherberget til at køre. Så vi vil gerne opfordre alle, som tænker, at det måske kunne være noget for dem, til at komme til vores informationsmøder," siger Robert Refslund-Nørgaard, der understreger, at det er frivilligt arbejde, men at der udbetales et vederlag pr. vagt.

Der er to på vagt ad gangen, og det skulle som udgangspunkt også være muligt for nattevagterne at sove.

Vil man gerne give en hånd med og hjælpe hjemløse mennesker til at få en rar og tryg nat indendørs, kan man skrive en mail til Robert Refslund-Nørgaard på rrn@blaakors.dk.

Fakta:
Åbent 20.00-08.00.

Otte sengepladser.

Åben fra 15. november 2017 til 31. marts 2018..

Gratis aftensmad og morgenmad.

Der kan både være mænd og kvinder.

Man får lettest plads ved at henvende sig på Den Blå Oase. Lørdag er værestedet dog lukket, og da kan man i stedet ringe på 24 82 06 53.

Robert Refslund-Nørgaard, leder af Den Blå Oase, rrn@blaakors.dk eller 24 82 06 53
Erik Sennels, næstformand i Den Blå Oase, sennels@mail.dk eller 40 37 55 16

Simon Thidemann, journalist Blå Kors Danmark, 61 24 14 56