4. april 2019

Frivillighed: Frivillige i Barnets Blå Hus er afgørende for, at arbejdet lykkes

Det at gøre en forskel for andre, er det, der driver de frivillige til at blive ved, viser en undersøgelse blandt de frivillige i Barnets Blå Hus i Vesthimmerland. Undersøgelsen viser, at de frivillige har afgørende betydning for de børn og voksne, som kommer i huset.

Line Holm Holm Tindbæk har lavet en undersøgelse af frivilligheden i Barnets Blå Hus i Vesthimmerland. Foto: Privat

Barnets Blå Hus i Vesthimmerland er et af Blå Kors' fem børnestøttecenter til børn i alderen 0-13 år fra hjem med alkohol- eller stofproblemer. Børnene kan komme alene eller sammen med deres forældre.

Line Holm Tindbæk, der er cand.mag. i diakoni, har lavet en 31 sider lang rapport, hvor hun via in-terview og spørgeskemaer blandt frivillige, ansatte, børn og familier har undersøgt betydningen af de frivillige medarbejdere.

"Undersøgelsen har vist, at de frivilliges indsats har stor betydning i forhold til at gøre børnene trygge og sørge for, at de synes, at det er rart at komme, og for at huset kan blive det frirum, som man ønsker, det skal være," fortæller Line Holm Tindbæk.

De frivillige medarbejdere laver mange forskellige ting i Barnets Blå Hus lige fra rengøring til sociale aktiviteter. Nogle af de frivillige er med til at arrangere udflugter for familierne og tager også med på turene. Derudover er nogle af de frivillige også med i det terapeutisk arbejde med børnene.

"Den frivillige indsats er tæt integreret med de ansattes arbejde og er en vigtig del af Barnets Blå Hus. De frivillige fungerer som vigtige ekstra hænder både i forhold til sociale aktiviteter, praktiske opgaver og i det terapeutiske arbejde," siger Line Holm Tindbæk.

I Barnets Blå Hus i Vesthimmerland er der 23 frivillige og tre lønnede medarbejdere.

Trygge rammer og et frirum

I undersøgelsen giver flere frivillige udtryk for, at de gerne vil gøre det hyggeligt og trygt for børnene, så de føler, at de er velkomne. Og det er en rigtig god idé, fortæller Line Holm Tindbæk.

"Den hyggelige stemning betyder rigtig meget, fordi børnene nogle gange oplever, at det kan være svært med stemningen derhjemme. Undersøgelsen har vist, at de frivillige i høj grad er med til at gøre stemningen hyggelig - f.eks. ved at have tid til at sætte sig ned og spille et spil."

De frivillige fortæller i undersøgelsen, at de gerne vil gøre Barnets Blå Hus til et frirum for børnene, hvor der er plads til at være barn og have det sjovt.

"Selvom det er et sted, hvor man snakker om, at far eller mor drikker eller tager stoffer, så er der også plads til at børnene lige tæsker en af de frivillige i et spil. Det har stor betydning at lave noget, som får børnene til at glemme, hvor surt og træls det kan være," siger Line Holm Tindbæk.

Line Holm Tindbæk fremhæver desuden, at det, at de frivillige bruger deres fritid på at være sammen med børnene, er yderligere med til at signalere, at børnene er værdifulde.

Taler om det svære

Ifølge undersøgelsen giver de frivillige selv udtryk for, at det er vigtigt at være fordomsfri og ac-ceptere børnene og deres forældre, som de er. Det skal ikke være et tabu at kæmpe med problemer relateret til misbrug.

"Det har stor betydning, at man kan snakke om alt uden at føle sig forkert. Undersøgelsen har vist, at de åbne samtaler mellem børn og frivillige betyder, at flere af familierne oplever, at de bedre kan tale om problemerne, når de er derhjemme også," fortæller Line Holm Tindbæk.

Både de frivillige, de ansatte og familierne fremhæver i undersøgelsen, at det er vigtigt, at de frivillige er klædt fagligt på til opgaven, og at de som personer har en god indlevelsesevne.

Fungerer som rollemodeller

De frivillige har en vigtig funktion som rollemodeller for både børn og forældre.

"At de frivillige også selv er åbne og for eksempel siger, hvis de har det svært, betyder, at børnene lærer, at det er okay at vise, hvordan man har det. På den måde bidrager de frivilliges indsats til, at børnene begynder at blive mere bevidste om deres egne følelser," siger Line Holm Tindbæk.

Nogle af de frivillige fortæller, at de gerne vil vise i praksis, hvordan man kan få en hverdag til at fungere som familie:

"De frivillige er helt almindelige, og det er ikke alle, der kommer i huset, som ved, hvordan et helt almindeligt familieliv kan fungere. Det kan de frivillige så være med til at give nogle eksempler på: Fx hvordan fordeler man opgaver, laver mad, spiller og snakker og hygger - og rydder op, når man er færdig".

Leder: Det har afgørende betydning

Ole Smed, der er leder af Barnets Blå Hus i Vesthimmerland, er ikke et sekund i tvivl om betydningen af de frivillige medarbejdere.

"De frivillige medarbejdere gør en virkelig betydningsfuld indsats for børn og voksne i Barnets Blå Hus. De er helt afgørende for, at vores arbejde kan lykkes - både på grund af deres praktiske hjælp og på grund af deres personlige hjælp og tilstedeværelse," siger Ole Smed.

Barnets Blå Hus.jpg

Ole Smed, leder i Barnets Blå Hus Vesthimmerland, 61 24 14 69