9. august 2018

Gratis briller og synstest til udsatte i Herning

Onsdag 22. august får Blå Kors' varmestue i Herning besøg af Skjold Optik fra Odder ved Aarhus. Her kan varmestuens brugere få en gratis synstest og et par gratis briller.

Skjold Optik har tidligere givet briller og synstest på Blå Kors' værested i Aarhus. Foto: Helene Bagger

Onsdag den 22. august fra 11 til 15 rykker Skjold Optik fra Odder ved Aarhus ind på Blå Kors' varmestue i Herning, hvor varmestuens brugere får mulighed for at få en gratis synstest og et par gratis briller.

I Skjold Optik har de et koncept, som de kalder Brillegarderoben, hvor man kan leje et par briller, og når kunden så på et tidspunkt vil leje et par nye, bliver de gamle briller ikke bare smidt ud, men i stedet pudset og strammet op og gemt til senere uddeling.

"For det første synes vi ikke, at brillerne skal gå til spilde. Og så vil vi gerne gøre noget godt for nogle mennesker, som har brug for det. Jeg kan godt lide, at man kan se, at det, man giver, går direkte til dem, der har brug for det," siger Peter Skjold, der er indehaver af Skjold Optik.

Mange har ikke råd til briller
Skjold Optik har allerede været af sted et par gange på Blå Kors' væresteder, men nu er aftalen blevet permanent, hvilket betyder, at Skjold Optik fremover kommer til at besøge et af Blå Kors' tilbud til socialt udsatte tre til fire gange om året.

"Det plejer at være en rigtig god oplevelse. Nogle kommer ind direkte fra gaden og mange har aldrig spekuleret over, om synet var i orden, fordi de alligevel ikke har råd til at købe briller. Folk er blevet virkeligt glade og flere er faktisk blevet helt rørte," fortæller Peter Skjold.

Hos varmestuen i Herning glæder man sig til besøget.

"Det er helt klart noget, der løfter livskvaliteten hos dem, der får hjælp. Mange af dem, der kommer her på varmestuen, har ikke råd til at købe nye briller, og nogle er måske også noteret som dårlige betalere og har derfor ikke mulighed for at lave en afdragsordning hos brillemanden," siger Jørgen Engholm Andersen, der er leder af Blå Kors ' varmestue i Herning.

Med sig til Herning har Skjold Optik en stor bunke briller og et apparat, der kan teste synet, og "det plejer at lykkes at finde et par briller med passende styrke til alle, der har brug for det," siger Peter Skjold.

Jørgen Engholm Andersen, leder af varmestuen i Herning, 40 31 83 22

Simon Thidemann, kommunikationsmedarbejder Blå Kors Danmark, 61 69 27 79