9. maj 2019

Blå Kors vokser: "Vi kan hjælpe endnu flere, som har brug for hjælp"

Rekordstor omsætning og rekordmange frivillige. Når Blå Kors Danmark lørdag den 11. maj 2019 afholder sit årlige landsmøde i Kolding, er der flere gode nyheder at berette om for deltagerne.

Blå Kors Danmarks generalsekretær Christian Bjerre (forrest) sammen med brugere og medarbejder fra Blå Kors' værested i Kibæk ved Herning. "Søgningen efter vores tilbud viser desværre, at der er et stort behov for hjælp," siger Christian Bjerre.

I mere end 120 år har Blå Kors Danmark hjulpet nogle af de mennesker i Danmark, som har det allersværest; mennesker med alkohol- eller stofproblemer og deres børn og familier, hjemløse, ensomme og psykisk syge.

Behovet for hjælp er bestemt ikke blevet mindre, lyder budskabet fra Blå Kors' generalsekretær Christian Bjerre, som lørdag den 11. maj 2019 står i spidsen for organisationens landsmøde på Hotel Scandic i Kolding.

Her har han flere rekorder at præsentere for de 225 deltagere. Blandt andet når det kommer til omsætning, frivillige og aktiviteter.

"Nøgletallene viser, at Blå Kors har haft en rekordstor omsætning på 315 mio. kr. og for første gang har rundet 3.000 frivillige. Væksten som i de senere år er på syv procent om året er udtryk for, at vi kan hjælpe flere mennesker med misbrugsproblemer og udsatte mennesker i Danmark. Søgningen efter vores tilbud viser desværre, at det er der behov for."

Stort pres på hjemløsepladser

Væksten ses blandt andet på Blå Kors' bo- og behandlingssteder, som oplevede en stor efterspørgsel efter pladser i 2018. 770 personer havde i løbet af året et ophold på et døgntilbud. Særligt hjemløseområdet er et af de områder, hvor presset har været stort:

"Flere af vores steder er nødt til at afvise borgere flere gange om ugen, fordi de ikke har ledige senge. Antallet af hjemløse i Danmark fortsætter med at stige. Hvis kurven skal knækkes, er man nødt til at træde til fra politisk side og komme med konkrete initiativer," siger generalsekretær Christian Bjerre.

Et andet område der er buldret frem i 2018 er Familienetværk for udsatte familier. I løbet af 2018 steg antallet af Familienetværk fra 5 til 10 og er i 2019 kommet op på 13 netværk. I 2018 kom 1.017 børn og voksne i et familienetværk.

"Har fået troen på livet tilbage"

Familienetværket er for enlige og familier, som mangler et netværk at komme i. Brugerne kommer med meget forskellige baggrunde. Nogle kommer fra hjem med misbrug, hjem med en hårdt presset økonomi, hjem med forskellige diagnoser og sygdomme hos forældre eller børn, hjem med vold eller andre sociale problemer.

Der kan være meget tabu og ensomhed forbundet med disse problemer. Men Familienetværket oplever stor succes med at tilbyde et fællesskab, hvor man ikke bare får hjælp, men også hjælper hinanden og indgår i et socialt fællesskab.

"Det er fantastisk at høre om brugere, som føler, at de har fået en familie, og som har fået troen på livet og sig selv tilbage - og for nogles vedkommende også er kommet ud af misbrug. Der er også mange, der udtrykker stor taknemlighed over at have fået nogen at kontakte, når det hele brænder på," fortæller Christian Bjerre.

Over 3.000 frivillige

I 2018 rundede Blå Kors Danmark en magisk milepæl med over 3.000 frivillige. Det skyldes ikke mindst frivillige ildsjæle som 23-åige Ea Ørum, der er frivillig på Blå Kors' værested i Skive. Statistisk set er det dog normalt de unge, som det er sværest at få til at binde sig til frivilligt arbejde, men spørger man Ea Ørum burde endnu flere gøre det.

"Man bliver en del af et fællesskab, samtidig med at man er med til at gøre noget godt for andre. Derudover lærer man så mange ting, som giver noget positivt til ens liv og fremtid. Jeg ved med sikkerhed, at jeg skal være noget i stil med misbrugskonsulent eller pædagogassistent," siger Ea Ørum.

Blå Kors Danmarks generalsekretær Christian Bjerre er glad for det stigende antal frivillige.

"Vi er i en virkelighed, hvor rigtig mange kæmper om de frivillige kræfter, derfor er vi i Blå Kors Danmark glade for, at mange vælger at blive frivillige i netop vores organisation. Der er jo mange forskellige at vælge imellem, der alle kæmper for nogle gode sager," siger Christian Bjerre.

Læs mere om Blå Kors Danmarks arbejde i 2018 her.

Find programmet for landsmødet her.

Fakta om Blå Kors Danmark

• Blå Kors Danmark er en kristen social hjælpeorganisation.
  • Blandt organisationens aktiviteter er bo- og behandlingstilbud til hjemløse og mennesker med misbrug, væresteder, støttetilbud til børn og familier, alkoholrådgivning, ferielejre m.m.
  • Der er i alt 540 lønnede medarbejdere og 3.041 frivillige.

Christian Bjerre i Kibæk.jpg
Christian Bjerre.jpg