7. juni 2018

Flertal vil forbyde salg af alkohol på ungdomsuddannelser

Tæt på 6 ud af 10 danskere mener, det skal være forbudt at sælge alkohol til unge under 18 på ungdomsuddannelser. Forsker mener, at mange rektorer har været bange for at gribe ind.

Ifølge en ny undersøgelse, som analyseinstituttet Voxmeter har lavet for Blå Kors, mener 59 procent af de adspurgte, at det skal være forbudt for ungdomsuddannelser at sælge alkohol til unge under 18 år, ligesom det eksempelvis er på restauranter og diskoteker.

Ifølge Christian Bjerre, der er generalsekretær i Blå Kors Danmark, kan et forbud have en positiv effekt.

"Vi ved fra andre lande og undersøgelser, at jo ældre man er, før man får sin alkoholdebut, jo færre problemer får man med alkohol senere i livet. Samtidig ved vi, at pris og tilgængelighed er nogle af de mest effektive tiltag i forhold til at nedbringe alkoholforbruget," siger generalsekretær i Blå Kors Danmark Christian Bjerre og understreger, at et forbud ikke må stå alene.

"Alkohol er jo en væsentlig del af festkulturen på ungdomsuddannelserne, så et forbud skal selvfølgelig følges op af en god dialog omkring alkohol, hvor man involverer eleverne, hvis det skal have en effekt," mener Christian Bjerre.

Danske unge drikker oftest og mest

Danmark er det land i Europa, hvor unge drikker oftest og mest. Christian Bjerre håber, at den nye undersøgelse, kan få politikerne til at gå mere aktivt ind i arbejdet med at forebygge alkoholmisbrug og -overforbrug.

"Vi ser i vores daglige arbejde i Blå Kors, hvor store konsekvenser et misbrug har, både for den enkelte selv og for vedkommendes børn og familie. Med den nye undersøgelse får politikerne endnu en god grund til at tage et større ansvar for at forebygge alkoholoverforbrug og alkoholmisbrug i vores land," siger Christian Bjerre.

Forsker: Rektorer har været bange for at gribe ind

I en stor sundhedsundersøgelse ("Mellem broccoli og bajere"), foretaget af TrygFonden og MandagMorgen, bliver der også sat fokus på ungdomsuddannelsernes alkoholsalg og alkoholkultur.

Ifølge undersøgelsen er 41 pct. af danskerne klar til at gå skridtet videre i forhold til at indføre aldersgrænser og helt forbyde udskænkning af alkohol på ungdomsuddannelserne (gymnasier, erhvervsskoler o.lign.).

Anders Hede, der er forskningschef ved trygfonden, giver sit bud på, hvorfor forbuddet ikke er indført i dag. Han peger på, at der er stor konkurrence mellem eksempelvis gymnasier, hvilket giver en selvforstærkende effekt, hvor ingen tør gribe ind.

"Noget af det, som nogle ungdomsuddannelser har markedsført sig på, har i praksis været, hvor voldsomme deres fester er. I dag er der sket det, at en del rektorer er blevet opmærksomme på, at det måske ikke er verdens bedste idé. De har før været bange for at gribe ind over for den kultur, fordi de har været bange for, hvad det ville gøre for deres ry. At det ville få eleverne til at søge et andet sted hen," siger Anders Hede.

Fakta
Voxmeter har på vegne af Blå Kors Danmark stillet 1.015 repræsentativt udvalgte danskere følgende spørgsmål:

Danske unge under 18 år må ikke købe alkohol på restauranter eller diskoteker, men ungdomsuddannelser kan lovligt sælge alkohol til unge under 18. Mener du, at det skal være forbudt at sælge alkohol til unge under 18 år på ungdomsuddannelser?
Ja: 59,00 %
Nej: 36,80 %